Ę
N
O
R
T
S
Ę
J
U
T
Y
Z
C
W
Uwolnij Swoje Talenty
Talenty
25 / 01 / 2023

Uwolnij Swoje Talenty

strzałkastrzałka
strzałkastrzałkapowrót do bloga

Czy wiesz, że

Do około 3go roku życia w wyniku bodźców ze świata zewnętrznego w głowie każdego młodego człowieka tworzy się niepowtarzalna siatka neuronalna. Do 15go roku życia część połączeń obumiera, a pozostają tylko te najczęściej używane. Przez następne 10 lat umacniają się, powodując, że około 25go roku życia każdy z nas ma w sobie unikalny wzór 34 talentów neuronalnych, w różnym nasileniu. Pięć z nich jest najsilniejszych. Szczególność ich połączenia tworzy opis danego człowieka, jest jego indywidualnym wzorcem myślenia.

Na podstawie, tej wiedzy, powstała definicja i testy Gallupa.

TALENT definiowany jest jako każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może znaleźć pożyteczne zastosowanie. Jest on naturalnym sposobem funkcjonowania i odbierania świata. Filtrem przez który Ty lub dziecko patrzycie na swoje otoczenie i który sprawia, że działacie i zachowujecie się w określony sposób. To również obszar, w którym każdy z nas ma największe szanse na rozwój swojego potencjału, a używanie go w praktyce daje zadowolenie i satysfakcję. To też oznacza, że każdy ma talenty.

Każdy z nas ma w sobie unikalny wzór 34 talentów neuronalnych, w różnym nasileniu.

Uwolnij Swoje Talenty

Jak odkryć swój talent?

 

Pierwsze obserwacje i  doświadczenia

Próbowanie różnych aktywności, sportowych, intelektualnych, społecznych oraz czytanie, to najbardziej praktyczna rada. Im człowiek młodszy, tym lepiej, ma więcej czasu na eksperymenty, wiele może przetestować i sprawdzić co sprawia mu najwięcej radości. 

Najważniejszym, w tym obszarze, co rodzice mogą dać młodemu człowiekowi rozwijającemu swoje zainteresowania i talent to: wspierająca obecność. Co to znaczy? To zainteresowanie tym, co interesuje młodego człowieka, autentyczna ciekawość tego co robi, co przeżywa. Nawet jeśli ten młody człowiek jest już takim epspertem w swojej dziedzinie, że z trudem rozumiemy, co mówi – nasze szczere zainteresowanie buduje w nim poczucie własnej wartości, która jest niezwykle ważna w dążeniu do jego sukcesu.

Dzięki obserwacji spontanicznych, naturalnych i odruchowych reakcji swojego dziecka zobaczysz, gdzie są zlokalizowane jego silne powiązania mentalne, a zatem zobaczysz pierwsze sygnały talentów. Pomocne pytania

  • Jakie czynności przychodzą Twojemu dziecku z dużą łatwością?
  • Co lubi robić i sprawia mu radość ?
  • Jakich rzeczy Twoje dziecko szybko się uczy, pokonując kolejne poziomy trudności bez większego wysiłku?

Nie musimy nadążać za naszym nastolatkiem z wiedzą w dziedzinie, która go pasjonuje, nie musimy być ekspertami od sztucznej inteligencji, neurobiologii czy social media, by towarzyszyć naszemu dziecku w rozwijaniu jego zainteresowań. To co ważne, to byśmy byli pasjonatami własnego dziecka – żeby interesowało nas to, co czuje, jakie ma plany, jakie napotyka wyzwania, co osiąga, gdzie się potyka i jak wychodzi z porażek. Niech młody człowiek czuje, że jest dla nas ważny, on sam, niezależnie od tego, czy osiąga sukcesy, czy popełnia błędy. 

Autorefleksja 

Przeanalizuj różne trudne momenty ze swojego życia. Pomyśl nad tym jak reagowałeś w sytuacjach stresowych. Czy stawiałeś czoła problemowi, pocieszałeś innych, stawałeś się liderem, a może to inni musieli Ciebie podtrzymywać na duchu? Taka retrospekcja pomoże rozpoznać, czy masz zdolności przywódcze, opiekuńcze, a może wolisz pozostawać w cieniu i wykonywać polecenia innych.

Pytania, które mogą pomóc w odkrywaniu talentów:

  • W czym wyręczasz innych 
  • W czym jesteś szybszy od innych 
  • Jakie wyzwania poznałeś?
  • W czym potrafisz się zatracić?
  • Jakiej pomocy szukają u Ciebie najbliżsi? 

 

Słuchanie i uważność 

To co dla Ciebie oczywiste, dla kogoś innego, może być czymś nadzwyczajnym. Ćwicz słuchanie i zapytaj osób na których opinii Ci zależy, jakie widza w Tobie silne strony, które natychmiast przychodzą im do głowy. Poproś o przykłady, aby samemu móc przekonać się o tym, że to nie tylko słowa lecz i fakty. 

 

Wykonaj test 

W Internecie znajdziesz sporo testów, większość z nich jest płatna. 

Najbardziej znanym i polecanym testem jest test Gallupa, który ja również rekomenduję. Całkowicie darmowy, który zrobisz online, a wynik otrzymasz od razu to 16 personalities.

 

Czym są talenty i jak je rozpoznać 

Wbrew pozorom to nie są ani niewidoczne gołym okiem subtelności, ale też nie wielkie bohaterskie czyny. Naszą pułapką myślenia bardzo często jest to, że nie zauważamy tego co głębiej a nazywamy to co jest powierzchowne, czyli na pierwszy rzut oka widoczne. Czyli np. dziecko dużo czyta lub przegląda książki, często z samochodami.

Jakie jest pierwsze skojarzenie? Interesuje się samochodami, trzeba pomóc rozwijać tą pasję i z dobrej woli uruchamia całą serię różnych aktywatorów. Tymczasem, okazuje się, że dziecko lubi czytać o potem dyskutować na różne tematy, i nie tylko motoryzacyjne a jego talent to „intelekt”. 

Moją intencją było pokazanie na uproszczonym przykładzie, że warto być uważnym i przyglądać się sobie. To co widać na powierzchni, nie zawsze jest najważniejsze. Z pomocą może też przyjść zadawanie pytania „dlaczego” 5 razy albo praca z mentorem lub coachem. 

Drugi kłopot z rozpoznaniem talentów, to trudność w nazywaniu talentów. Mamy tendencję do sprowadzania talentów do ich użyteczność konsumpcyjnej, czyli łatwo nam zauważyć talent: manualny i techniczny, ale trudniej talent typu: BLISKOŚĆ, ZGODNOŚĆ, albo PRYNCYPIALNOŚĆ. Czasami nawet, zamiast dostrzegać talent widzimy go jako wadę np. poczucie sensu to znak rozpoznawczy talentu: współzależności, a najczęściej osoby posiadające ten talent są widziane jako „albo po mojemu albo wcale” dlaczego? Ponieważ zadają dużo pytań, nie chcą realizować zadań jeśli nie widzą ich głębszego sensu co często kończy się na nowej popozycji rozwiązania zwłaszcza gdy talent WSPÓŁZALEŻNOŚĆ łączą z talentem STRATEGA lub WIZJONERA. Zatem zamiast docenienia mogą usłyszeć negatywne feedbacki. Dlatego warto, rozumieć nasze talenty rozwijać  je i ćwiczyć, tak aby pomóc innym je dostrzec i zrozumieć, o czym będę pisała później. 

 

Według Gallupa, mamy 34 rodzaje talentów pogrupowane w 4 obszarach:

 

Grupa talentów relacyjnych

elastyczność, integrator, rozwijanie innych, współzależność, indywidualizacja, empatia, optymista, zgodność, bliskość   

Zawiera te talenty, które potrzebują wokół siebie ludzi. Łączą zespoły niewidzialną więzią relacji. Kontakt z drugim człowiekiem daje im energię. Talenty relacyjne są mocno intuicyjne. Sporo w nich emocji. Ich posiadaczom nie wystarczy wiedzieć, żeby podjąć decyzję. Oni muszą jeszcze czuć, że to właściwa decyzja. 

 

Grupa talentów wykonawczych:

osiąganie, organizator, bezstronność, pryncypialność, rozwaga, odpowiedzialność , dyscyplina, naprawianie 

Należą do niej te talenty, które najlepiej czują się w działaniu. Sprawnie przekuwają koncepcje na rzeczywistość. Dzięki nim sprawy się dzieją. Dobrze się czują tam, gdzie jest coś do zrobienia, zrealizowania, wdrożenia, naprawienia, zorganizowania, osiągnięcia. Są sprawczy. Motywują ich akcja i jej efekt. 

 

Grupa talentów wpływu:

aktywator, dowodzenie, komunikatywność, rywalizacja, poważanie, maksymalista, wiara w siebie, czar 

To grupa najrzadziej występujących talentów. Ludzie nimi obdarzeni mają charyzmę, potrafią  sprawić, że wywierają wpływ na decyzje i działanie innych ludzi. Są pożądane w zawodach, w których sukces zależy od wpływu, jaki się wywiera na innych. 

 

Grupa talentów myślenia strategicznego:

analityk, kontekst, wizjoner, odkrywczość, uczenie się, zbieranie, strateg, intelekt 

To te talenty, które są odpowiedzialne za zbieranie, przetwarzanie i ocenę informacji niezbędnych np. przy podejmowaniu decyzji. Osoby z tymi talentami, mają duże zdolności kreowania i tworzenia rzeczywistości. Widzą często to czego inni nie widza. Twórcy, artyści, uczeni, projektanci, stratedzy, liderzy i wszystkie inne zawody, które wymagają wzmożonej aktywności umysłowej to zawody w których ta grupa odnajdzie się najlepiej. 

 

Rozwijać swoje talenty, czy pracować nad tym, czego się nie potrafi 

Istnieją dwa konkurencyjne podejścia do rozwoju. Jedno zaleca koncentrację na doskonaleniu słabych stron w myśl zasady – po co poprawiać coś co jest dobre. Alternatywne podejście, osobiście mi bliższe zakłada nieustanna pracę nad mocnymi stronami i ignorowanie słabości, o ile w rozwoju nie przeszkadzają. 

 

Jak to wygląda w rzeczywistości? 

W szkole: jeśli dostałeś 5tkę z matematyki a 3 z historii, najczęściej jesteś motywowany do poprawy złej oceny a nie na pogłębianiu tej dobrej, prawda? 

W pracy: Jesteś świetnym analitykiem, ale twoja słaba strona do rozwoju co roku w ocenie rocznej to komunikacja, więc jesteś motywowany do rozwoju właśnie tego obszaru zwłaszcza jeśli to ważne dla organizacji w której pracujesz bo masz kontakt z klientem. 

Potencjalne koszty? Spadek samooceny lub bunt wynikający z nadmiernego skupiania się na aspektach, w których mamy słabsze kompetencje i zaniedbywanie talentu, co może nie pozwolić mu dojrzeć. Co gorsze, w obszarach do których dziecko nie ma predyspozycji, nawet duży wysiłek może przynieść niewielkie postępy. Owszem, podciągnie się, ale raczej nie wyskoczy powyżej przeciętnej. 

Pamiętam swoje traumatyczne doświadczenie z lekcji muzyki, gdzie nauczyciel groził, że z uwagi na ten przedmiot nie przejdę do następnej klasy pomimo bardzo dobrych ocen z pozostałych przedmiotów. Pamiętam, też godziny i dni poświęcone na uczenie się śpiewu w domu, gdzie kompletnie nie rozumiałam jak mogę lepiej śpiewać i dlaczego musze lepiej śpiewać skoro nie chcę być wokalistką. Nauczyciel, często przy całej klasie wyśmiewał mnie i mówił, że słoń nadepnął mi na ucho. Dla nastolatki to było bardzo poniżające uczucie, a już na pewno nie sprawiło, że nauczyłam się śpiewać. Czy poświęcenie wielu dni na naukę śpiewania, było dobrą inwestycją, czy zmarnowaniem czasu w rozwój talentów? Odpowiem od razu: kompletnym zmarnowaniem czasu i niepotrzebną presją, choć wpłynęło na kształtowanie mojego charakteru w opozycji do mówienia mi co jest dla mnie dobre. 

Jak to wygląda w organizacjach?  Współczesne firmy, niestety mają podobne podejście. Liderzy dokonują nieustannej oceny pracowników w różnych wymiarach i odnoszą wyniki do wystandaryzowanego i stworzonego przez pracodawcę modelu kompetencyjnego. Po co to robią? Celem jest realizacja celi korporacji a nie Twoich celi, pasji i rozwoju osobistego. Korporacja pozwoli Ci rozwijać się tak długo jak to będzie zbieżne z jej celami. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem korporacje są przecież tworzone po to, aby przynosić coraz większe zyski swoim udziałowcom. Zatem celem korporacji jest sprawienie, aby pracownicy byli jak najbardziej uniwersalni. Dlaczego? Dlatego, że korporacje zmieniają swoje cele, kierunki, podejścia w zależności od otoczenia biznesowego. Zatrudnienie pracownika jest kosztowne, dlatego lepiej uczyć go bycia uniwersalnym i szybkiej adaptacji niż ponosić koszty ciągłego zwalniania i zatrudnienia. 

Warto zrozumieć to podejście, aby przestać się frustrować.  Warto docenić proponowany rozwój  w organizacji, jeśli traktujesz tą naukę jako doświadczenie i drogę do swojego celu oraz  zapewnić sobie samemu rozwój osobisty w obszarach, które dla Ciebie są ważne. Gdy postawisz wszystko na jedną kartę , możesz zbyt późno zrozumieć, że zmarnowałeś czas niepotrzebnie. Zatem, znajdź wyjście ze złotej klatki i fruwaj też poza nią i zobacz co da Ci większa satysfakcję. 

Sprawdź, czy w skórze Słonia, w którą ubiera Cię organizacja jest Ci wygodnie, czy jednak masz naturę Wilka. Szukaj równowagi, testuj, doświadczaj. 

Amerykański pisarz Markus Buckingham twierdzi, że „człowiek może odnieść sukces wyłącznie dzięki pełnemu wykorzystaniu swoich silnych stron, nie poprzez eliminację słabości”. Prof. Martin Seligman dodaje: „I żyć w taki sposób, żeby wykorzystać je jak najlepiej”. 

 

Jak rozwijać swoje talenty: case study  

Do opisania możliwości rozwoju talentów wykorzystam osobisty wzorzec myślowy. 

Jestem właścicielem następujących najmocniejszych talentów: INTELEKT, WIZJONER, ZBIERANIE, UCZENIE SIĘ, WSPOŁZALEŻNOŚĆ.

Jak je możesz zaobserwować u mnie? 

  • Krótka charakterystyka: 

Rozmyślania mogę prowadzić na różne tematy. Rozwiązuję problemy i świetnie odnajdują się w nowych sytuacjach. Uczę się poprzez intensywne myślenie i doświadczanie. Jeśli podejmuję decyzję, to są to decyzje dobrze przemyślane. Ludzie przychodzą do mnie po porady, ponieważ wiedzą, że nie doradzę im „skoku na główkę”. A jeśli tak, to tylko wtedy, gdy będę mieć pewność, że ten skok jest bezpieczny. Często zadaję pytania o fakty. Wizja lepszego jutra dodaje mi siły i pozwala przejść trudności. Inni lubią przebywać w moim towarzystwie, szczególnie kiedy opowiadałam ze szczegółami o tym jak zamieniać marzenia na rzeczywistość. Pokazuję jasny cel, do którego mogą dążyć, co ułatwia przejście przez zmiany. Doceniam złożoność i różnorodność świata, który jest dla mnie niezwykle fascynujący. Uwielbiam poznawać nowe rzeczy, podróżować, czytać, doświadczać. Widzę głęboki związek między wszystkimi rzeczami, które funkcjonują we wszechświecie jako zbiór naczyń powiązanych, który jest częścią czegoś większego, dlatego czuję odpowiedzialność za to co robię w stosunku do ludzi i całej planety. Pomagam zrozumieć inne kultury, wzorce i uczę tolerancji. Kiedy pojawia się potrzeba lub przeszkoda, szybko zdobywam wiedzę i umiejętności, by im sprostać. 

  • Nie cierpię: bezmyślnego podejścia do czegokolwiek, zadowolenia ze statusu quo
  • Siła i przewaga: znajdowanie rozwiązań problemu i zwiększanie jakości pracy, inspirowanie innych do czynienia z marzeń rzeczywistości, z uwagi na zbieranie, posiadam narzędzia ułatwiające rozwój i działanie, zapewniam użyteczną pomoc, zaradność i ciekowość, rozpowszechniam wiedzę, potrafię uczyć się szybko a kiedy jestem skupiona potrafię utrzymać zespół na szycie możliwości, buduję mosty pomiędzy zespołami, pokazując, w jaki sposób mogą ze sobą rozmawiać i na sobie polegać. Pomagam innym odnaleźć znaczenie w nieprzewidywalności dookoła, nadając poczucie stabilności w konfrontacji z tym, co nieznane. 
  • Partnerstwo: odkrywczość, aktywator, dyscyplina, ukierunkowanie, osiąganie, komunikatywność
  • Ograniczenia: kolekcjonowanie książek, szkoleń, dyplomów, „kminienie” spraw, zachowań, powiązań, onieśmielanie innych z uwagi na widzenie tego czego nie widza inni, narzucanie tempa  z uwagi na szybkość uczenia się 

 

Jak możesz ćwiczyć swoje talenty, aby pomóc im dojrzewać:

Podejście wynika ze rozumienia obciążeń każdego talentu, bo to jest kluczem aby rozwijać się świadomie.

  • Intelekt:  ucz się odpowiadać konkretnie na pytanie, buduj przestrzeń na myślenie, znajdź osoby z którymi możesz rozmawiać intelektualnie
  • Wizjoner: ucz się łączyć teraźniejszość z przyszłością, ćwicz uważność i cierpliwość, aby zaobserwować kiedy inni są gotowi na zobaczenie tego co Ty już widzisz dawno i dopiero wtedy pokazuj możliwości 
  • Zbieranie: twórz kategorie, korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji, ucz się, aby  przekazywać dalej 
  • Uczenie się: ucz się praktycznie, czyli to do czego coś będzie Ci potrzebne, a nie wszystkiego co Cię zaciekawi, obserwuj postęp w nauce, ustal limit czyli moment w którym uznasz/poznasz, że nauczyłaś się wystarczająco  i możesz przejść do działania
  • Współzależność: pomagaj innym rozumieć sytuacje, naucz się pokazywać przyczynę, pokazuj możliwości w odpowiednim czasie, pomagaj w planowaniu, określaj czas na badanie połączeń 

Jeśli uważasz mój artykuł za ciekawy i inspirujący, zachęcam do podzielenia się dalej. Zapraszam tez na spotkanie mentoringowe, na którym stworzysz ćwiczenia do rozwoju swoich talentów, pogłębisz tematy, które są dla Ciebie ważne i będą Ci służyć po to, aby budować własną świadomość i rozwijać się w zgodzie z sobą.  

Let stalk about?

Telefon kontaktowy

+48 601 548 316

Adres e-mail

kontakt@jolantabujnowska.pl

Odwiedź moje profile